Zorgen om muziekonderwijs

Foto: Christina Marijana West

De boodschap dat de gemeentelijk gesubsidieerde muziekschool van Rotterdam per 1 mei stopt kwam al eerder langs. Het bericht staat niet op zichzelf. Al eerder stopten gemeentelijke muziekscholen in onder anderen Den haag, Utrecht en Eindhoven met lessen omdat de subsidies stopgezet werden. Nu probeert men zoals ook de Stichting Kunstzinnige vorming Rotterdam (SKVR) wel breder in te zetten op muziekeducatie voor kinderen, maar dat is niet genoeg, en voor een hele generatie ook te laat. Want inmiddels kragen jeugdorkesten over de geringe aanwas van nieuwe leden en trekken conservatoria hard aan de bel over de dramatische terugloop van Nederlandse muziekstudenten.

Talentketen

Het Landelijk Kennisinstituut Cultuureducatie en Amateurkunst (LKCA) maakt zich inmiddels hardop zorgen ver het niveau van het muziekleven in Nederland, aldus een artikel op nos.nl. ‘Steeds meer muziekscholen sluiten hun deuren doordat gemeenten bezuinigen op cultuur. Dat heeft ook gevolgen voor muziekverenigingen en conservatoria. Er worden steeds minder Nederlandse muziekstudenten aangenomen omdat hun niveau te laag is’, aldus het LKCA in dat artikel. Bij monde van specialist cultuureducatie Jan van den Eijnden stelt de LKCA dat de ‘talentketen’ verstoord is geraakt. ‘Er is geen goed buitenschools muziekonderwijs meer’, zegt hij. En hoewel de nog vigerende muziekprogramma’s in het basisonderwijs ‘belangrijke initiatieven’ zijn om ‘kinderen kennis te laten maken met muziek en de eerste schreden te zetten. Maar wat als een kind zich verder wil ontwikkelen?’.

Cement

“Het is onbegrijpelijk dat er wordt bezuinigd op muziekonderwijs,” zegt Jorien Muste, viooldocente bij de SKVR in datzelfde artikel. “Muziek is het cement van de samenleving.” En het is mooi dat er algemene cultuur- en muziekprogramma’s zijn voor het basisonderwijs, maar “deze programma’s zijn er om leerlingen kennis te laten maken met muziek en cultuur. De lessen zijn minder intensief en zetten niet in op talentontwikkeling.”

Radicaal

Toch vindt cultuurwethouder van Tilburg en voortrekker van het cultuurbeleid namens de Vereniging Nederlandse Gemeenten Marcelle Hendrickx de algemene lesprogramma’s in de Volkskrant ‘de geëigende weg om cultuureducatie te versterken. ‘Laten we radicaal zijn: cultuureducatie is niet een dingetje voor erbij. We weten dat het goed is voor de ontwikkeling van je brein als je als kind in aanraking komt met muziek en dans. Iedereen, met elke huishoudportemonnee, moet daar gelijke kans op hebben. Ik hoor momenteel zo vaak dat we iets moeten doen aan de eenzaamheid en depressie onder jongeren. Laten we dan niet allerlei dingen afbreken, zoals muziekeducatie, die daar goed aan kunnen bijdragen.’

Het laatste woord is hier ongetwijfeld nog niet over gezegd.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen