Album van de week

De Noorse trompettiste Tine Thing Helseth is weer helemaal terug na een periode van herstel van een slopende ziekte. En hoe. Haar nieuwe album Echoes (LAWO 1390) is met het Trompetconcert van Alexander Arutiunian, het Concertino van Krzysztof Penderecki en het Trompetconcert van Mieczyslav Weinbergs een zeer waardevolle aanvulling op de trompetdiscografie. ‘Wat deze uitgave zo opmerkelijk maakt, is dat ze niet uitpakt als het zoveelste trompetalbum waarin virtuositeit het hoogste woord voert’, schreef Aart van der Wal al op Opusklassiek.nl. ‘In plaats daarvan presenteert Tine Thing Helseth een zorgvuldig samengesteld programma waarin brede dramatische én lyrische spanningsbogen worden getrokken, van uitbundige energie en sterke dynamische contrasten tot ingetogen poëzie. Daardoor ligt de nadruk minder op het instrument – of de instrumentalist! – en des te meer op de muzikale inhoud.’  Zie verderop in deze nieuwsbrief hoe u een gesigneerd exemplaar van deze cd kunt winnen.

Risico’s

In de jongste editie van Luister spreekt Tine Thing Helseth uitgebreid met Marieke Klomp over deze cd waarvoor ze terugkeerde naar het Bergen Philharmonic Orchestra, het allereerste professionele orkest waarmee ze, als zestienjarige, ooit optrad. “Het voelt als thuiskomen. Dirigent Petr Popelka durft risico’s te nemen, hij wist deze concerten echt leven in te blazen. Bij het Concertino van Krzysztof Penderecki is de wisselwerking tussen solist en orkest cruciaal. De timing moet heel precies zijn. Voor een trompettist is het een heel atletisch stuk. Het is fysiek hard werken, maar dat mag je niet horen. De muziek moet stromen. Het stuk zit vol emotionele contrasten. Toen ik Penderecki, niet lang voor zijn overlijden, vertelde dat ik het Concertino aan het instuderen was, antwoordde hij: “oh, that sweet little piece!

Citaten

En over het concert van Weinberg zegt ze: “Een spannend stuk. Het is soms lyrisch en brutaal. Er zit veel humor in. Het derde deel is tamelijk bizar en zit vol met citaten uit de trompetliteratuur. Het begint als Mahlers Vijfde symfonie, dan een stukje Mendelssohns Bruiloftsmars, Tsjaikovski. En de trompetsolo is ook echt helemaal solo, een cadenza vol snelle noten met enorme sprongen, de kunst is daar een verhaal van te maken.” En dat lukt haar uitstekend. Ook het Trompetconcert van Arutiunian, het werk dat ze als veertienjarige al speelde, is een meeslepende vertelling die er om blijft vragen om opnieuw beluisterd te worden.

U kunt een gesigneerd exemplaar van dit album winnen. Zie onder of klik hier voor meer informatie.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen