Ronald Brautigam Foto: Marco Borggreve

Edison Klassiek oeuvreprijs voor Ronald Brautigam

Op maandag 7 oktober zijn in het AFAS Theater Leusden de Edisons Jazz en Klassiek uitgereikt. Ronald Brautigam ontving de Edison Klassiek Oeuvreprijs en de Edison Publieksprijs Klassiek ging naar de opname die Holland Baroque en Cappella Amsterdam maakten van de Missa Sancti Georgii van Herman Finkers. Deze twee prijzen werden net als de Edsion Oeuvreprijs Jazz (Benjamin Herman) en de Edison Publieksprijs Jazz (Dennis van Aarssen & Jeff Franzel met het album Just Call It Love) op de avond zelf bekend gemaakt. De andere Edisons waren al eerder bekend.

Kwispelen

Ronald Brautigam was zichtbaar verguld met deze bekroning van zijn cd-oeuvre tot nu toe. De onlangs zeventig geworden pianist, die eind september ook al de Concertgebouwpenning kreeg, maakte duidelijk dat de prijs zeker geen eindpunt is. “Muzikaal gaat het allemaal gewoon door”, zei hij tijdens een podiumgesprek later op de avond. En hoewel het een prijs voor zijn cd-oeuvre betreft benadrukte de pianist het belang van live-concerten. “Er gaat niets boven een live concert met alle risico’s van dien. Als je een cd opzet, weet je dat die de volgende keer precies zo klinkt. Maar ieder concert is een verrassing. Als ik een hond was, zou ik zitten te kwispelen op het podium.”

Indrukwekkende discografie

De jury, bestaande uit voorzitter Kenne Peters, Jet Berkhout, Joost Galema, Frederike Berntsen, Jeroen Smits en Marian van der Meer was in het juryrapport zeer lovend over de pianist: ‘Op Ronald Brautigam lijken de jaren geen vat te hebben. In binnen- en buitenland concerteert de pianotrots van Nederland op het hoogste niveau, met passie en energie. (…) Zijn indrukwekkende discografie beslaat de pianowerken van Beethoven, Mozart en Haydn; de Weense klassieken lopen als een rode draad door Brautigams pianistische leven. (…) Brautigam speelt niet alleen het grote repertoire, maar is ook een pleitbezorger voor minder bekende muziek van componisten als Carl Maria von Weber en, recentelijk, Johann Wilhelm Wilms. Van zijn vroegste samenwerkingen met grootheden als de violisten Jaap van Zweden en Isabelle van Keulen tot een hecht partnerschap met cellist Christian Poltéra: ook in kamermuziek is Ronald Brautigam een van de allergrootsten van ons land.’

Huwelijkscadeau

Bij de Publieksprijs, de enige klassieke Edison waar het publiek invloed op heeft, ging het uiteindelijk tussen de cd met de mis van Herman Finkers, het album Winter van Lavinia Meijer en de opname van Monteverdi’s Vespers door Pygmalion onder leiding van Raphaël Pichon. Uiteindelijk trok de mis van Finkers, met dank aan het spel van het in zijn voortbestaan bedreigde Holland Baroque en de zang van Cappella Amsterdam aan het langste eind. Finkers schreef de mis als een cadeau aan zijn vrouw voor zijn huwelijk in 1990. Hij bleef er al die jaren aan werken en kreeg vorig jaar de kans het op te nemen met de beide gerenommeerde ensembles. “De Missa Sancti Georgii is een bijzonder werk”, bracht Judith Steenbrink, artistiek leider van Holland Baroque het succes onder woorden. “Het Agnus Dei bijvoorbeeld, is zo pakkend. Je voelt meteen welke stemming Herman Finkers wil neerzetten. Als je er naar luistert is het leven even helemaal goed.”

Evocatief en ongrijpbaar

Onder de andere Edisonwinnaars waren grote namen zoals het Philladelphia Orchestra onder leiding van Jannick Nézet-Séquin, Pjotr Anderszewski en ook Raphaël Pichon die in de categorie vocaal wel een Edison kreeg voor de Pychmalionopname van Monteverdi’s Vespers. Een opvallende Edison was er in de categorie Nieuwkomers voor componist Edmund Finnis en uitvoerend pianiste Clare Hammond met de EP Youth, waarover de jury opmerkte: “Componist Edmund Finnis kiest nooit de gemakkelijke weg en de muziek blijft evocatief en ongrijpbaar, zorgvuldig balancerend tussen verschillende stijlen en invloeden en zo een eigen idioom vormend dat niet in één woord te vangen is.”

Spirituals

Ook de categorieën Nieuwkomers en Buitengewoon klassiek hadden met respectievelijk de Georgische pianist Giorgi Gigashvili en de Amerikaanse countertenor Reginald Mobley die met zijn pianist Baptiste Trotignon op het album Because aandacht vraagt voor de wereld van de spirituals. “Waar vele Europese volksliedjes een plek vonden in de klassieke muziek, proberen nu Afro-Amerikaanse musici hun erfgoed een rechtmatige plek te geven in de klassieke canon van hun land”, aldus het juryrapport. “Because is daarvan een betekenisvol en mooi voorbeeld, dat uitstijgt boven zijn eigen muzikale context.”

Zie voor alle klassieke Edisons 2024 edisons.nl/klassiek/edities/2024/

Facebook
Twitter

Laatste artikelen