GLAZOENOV

Recensie GLAZOENOV – Strijkkwartetnr.3 in G, op.26; nr.4 in a, op.64; Idylle voor hoorn en strijkkwartet

GLAZOENOV
Strijkkwartetnr.3 in G, op.26; nr.4 in a, op.64; Idylle voor hoorn en strijkkwartet
Christoph Eβ (hoorn), Zemlinsky Quartet
Praga PRD/DSD 250281 • SACD-69’
Alexander Glazoenov (1865-1936) markeert een interessant kruispunt in de muziekgeschiedenis. Hij onderwees de klassieken aan zijn eminente leerlingen, Stravinsky. Prokofjev, Miaskofsky, Sjostakovitsj en Weinberg. Door zijn inspanningen konden deze componisten zich positioneren als pioniers van de moderne muziek van de twintigste eeuw met wortels in de klassieke traditie. Glazoenov wist ook een accentverschuiving in het Russische muziekleven aan te brengen ten gunste van kamermuziek naast opera-, koor- en orkestmuziek. De muziek van Glazoenov zelf is van het meer traditionele soort, het klinkt naar Mendelssohn, Schumann, Brahms en Dvorák. Maar het is onmiskenbaar eigen, Russisch, Glazoenov. Niet elk deel is voldoende geïnspireerd om de niet specifiek in Glazoenov geïnteresseerde luisteraar te boeien. De finale ‘Slavisch feest’ van het derde kwartet is het meest markant. Het voortrefelijke Zemlinsky kwartet zet alles in om sfeer en spanning te creëren. Serieuze concurrentie biedt het Nederlandse ‘Utrecht String Quartet’ met de volledige reeks op het MDG-label.

Hans Quant

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen