J.S. BACH

Recensie J.S. BACH – Die Kunst der Fuge

J.S. BACH
Die Kunst der Fuge
Bob van Asperen (klavecimbel), Bernhard Klapprott (klavecimbel)
Aeolus AE10154 • SACD-77’
Waardering: 10

Toetsenspeler Bob van Asperen wordt over de hele wereld erkend als een autoriteit op het gebied van de barokmuziek, en zeker ook als het gaat om de muziek van Johann Sebastian Bach. Hij heeft al zo’n beetje al diens klavecimbelwerken vastgelegd, en voegt daar nu een opname van Die Kunst der Fuge (Bach zelf spelde het in zijn manuscript als Fuga), BWV 1080, aan toe. De opname is gemaakt in een klein kerkje in het Noord-Duitse Weener, op een instrument uit 1741, dus ongeveer net zo oud als de muziek in kwestie. De registratie is vlekkeloos, de interpretatie boven alle lof verheven. De toegevoegde waarde is het indrukwekkende essay in de cd-hoes, waarin Van Asperen de roerige wordingsgeschiedenis van het werk beschrijft, ingaat op de muziektechnische aspecten, en in het voorbijgaan de vloer aanveegt met het tragisch-romantische beeld van de stervende Bach wie het net niet meer lukte de laatste fuga te voltooien: een mythe. Mooi detail: Van Asperen speelde in het verleden het tweede klavecimbel (benodigd in de afsluitende spiegelfuga’s) in de registratie van Die Kunst der Fuge door zijn leermeester Gustav Leonhardt, en in deze uitvoering wordt dat tweede instrument bespeeld door zijn eigen leerling Bernhard Klapprott, inmiddels ook op eigen kracht een beroemdheid.
René de Cocq

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen