J.S. BACH
Köthener Trauermusik, BWV244a
Sabine Devielhe (sopraan), Damien Guillon (altus), Thomas Hobbs (tenor), Christian Immler (bas), Pygmalion o.l.v. Raphaël Pichon
Harmonia Mundi HMC 902211 • DDD-73’
Uitvoering **** | Registratie ****
Dit is niet de eerste reconstructie van de grotendeels verloren geraakte Trauermusik die Bach in 1729 schreef na de dood van zijn geliefde voormalige werkgever Leopold von Anhalt-Köthen. Andrew Parrott nam er drie jaar geleden ook een op, die grotendeels dezelfde bronnen gebruikt. Al in 1873 constateerde Wilhelm Rust dat de teksten van tien aria’s uit de treurmuziek wel erg leken op soortgelijke uit de Matthäus Passion. Met die kennis begint het reconstrueren: we horen er tien aria’s uit en ook recitatieven en het slotkoor, maar dan met noten uit de eerste versie, niet uit de bekende uit 1736. Sommige nootjes lopen iets anders en de sopraanaria Blute nur uit de Passion is hier de tenoraria Zage nur geworden. Voor andere delen van de Treurmuziek is onder meer geput uit de Hohe Messe en de Trauerode BWV198, in 1727 geschreven voor de overleden keurvorstin Christiane Eberhardine van Saksen. Best verrassend, al die bekende muziek in een ander jasje, maar het roept gelijk gelauwerde uitvoeringen van de Matthäus in gedachten waaraan de solisten bij Elyma niet helemaal kunnen voldoen. Ook krijg je het gevoel dat de koortempi soms nogal vlotjes uitpakken voor een treurmuziek, maar dat is een kwestie van smaak.
Paul Herruer
Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.