J.S. BACH

Recensie J.S. BACH – Musikalisches Opfer BWV1079

J.S. BACH
Musikalisches Opfer BWV1079
Ricercar Consort
Mirare MIR237 • DDD-54’
Uitvoering **** | Registratie **

In mei 1747 was Bach te gast aan het hof van Frederik II in Berlijn. Hij improviseerde op een thema dat hem door de vorst was opgegeven. Thuis werkte hij een en ander uit in een grootse compositie zonder weerga, met daarin een sonate en verschillende canons over het thema. Ricercar is het ideale ensemble voor het Musikalisches Opfer (fluit, viool en continuo). De twee strijkers – hoog en laag (gamba) – zijn intens op elkaar betrokken. Het klavecimbel – ook een snaarinstrument – ondersteunt. Naast dit snarentrio vertegenwoordigt de traverso een andere orde. Als hij even speelt trekt hij alle aandacht. Gelukzalig is de toon die Marc Hantai aan zijn instrument ontlokt. De levende adem, de houten klank, warm en enigszins vochtig, beroert direct de ziel. Als je dit hebt gehoord wil je dezelfde noten nooit meer met een dwarsfluit. In sommige variaties zwijgt de traverso en schittert de viool. Als een eenzame meeuw hoog boven in de lucht trekt François Fernandez brede lijnen en cirkels. Bij de solo’s van Maude Gratton op het klavecimbel – in de twee fuga’s (‘Ricercares’) – stoort de al te ruime akoestiek. Daardoor is haar klank te hard, te metalig en prikkerig.
Jurjen Vis

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen