J.S. BACH

Recensie J.S. BACH – The Cello Suites (plus werken van Goebaidoelina, Kurtág, Penderecki, Britten en Schnittke)

J.S. BACH
The Cello Suites (plus werken van Goebaidoelina, Kurtág, Penderecki, Britten en Schnittke)
Mayke Rademakers (cello en elektrische cello)
Quintone Q14004 • DDD-3.13’
Uitvoering ***** | Registratie *****

De cellosuites van Johann Sebastian Bach vormen een Mount Everest voor elke serieuze cellist. Omdat er al vele registraties op alle mogelijke manieren bestaan – romantisch, authentiek, historisch, modern – is het geen sinecure om met iets te komen dat zich op zijn minst schaart naast uiteenlopende favorieten zoals de opnamen van Casals, Rostropovitsj en de laatste registratie van Wispelweij. De Nederlandse celliste Mayke Rademakers doet nu een even verrassende en avontuurlijke als geslaagde poging om zich in de hoogste regionen van modelopnamen te nestelen. Naast een heel leven dat het sowieso kost om tot de krochten van Bachs noten door te dringen, nam ze de afgelopen zeven jaar ruim de tijd om alles te perfectioneren. Dat leverde niet alleen diep doorleefde, architectonisch fantastisch onderbouwde en vooral zeer emotionele vertolkingen op van de Suites, maar ook een briljant modern doorkijkje. Rademakers wisselt de suites af met hedendaagse solowerken. Zo staat de Prelude van Goebaidoelina tussen de eerste en tweede suite en gaat het duistere Per Slava van Penderecki vooraf aan Suite nr.4. En het werkt. Bachs noten klinken verfrissend modern tussen het hedendaagse geweld en bieden vele nieuwe inzichten. Ook de ‘afterthoughts’ in de vorm van geïmproviseerde reflecties waarmee Rademakers de derde en laatste cd afsluit voegen iets heel wezenlijks over Bach en over de celliste toe. Een driedubbel-cd om vaak en op vele manieren intens van te genieten.
Paul Janssen

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen