MOESORGSKI

Recensie MOESORGSKI, SCHUMANN – Schilderijententoonstelling; Fantasie op.17

MOESORGSKI, SCHUMANN
Schilderijententoonstelling; Fantasie op.17
Paul Lewis (piano)
Harmonia Mundi HMC 902096 • DDD-65’
Uitvoering **** | Registratie ****

De reputatie van de Britse pianist Paul Lewis is vooral gebaseerd op zijn Beethovens en Schuberts. Het is verrassend om hem nu in Moesorgski te horen. Hij is geweldig op dreef, hij bepaalt duidelijk zijn eigen koers, het is een persoonlijke interpretatie. De variaties van het steeds terugkerende promenade-thema worden fraai afgestemd op de verschillende stemmingen die de tot klank geworden schilderijen oproepen. Het spel van Lewis is expressief en fraai afgewerkt, met de notentekst erbij blijkt dat hij alle details uitspeelt en zich houdt aan alle aanwijzingen van de componist. Subtiel spel en virtuositeit in de snellere, speelse delen, sfeervol bij de donkere onderwerpen en een mooi opgebouwde climax bij het slotdeel, de poort van Kiev. De combinatie met de Fantasie van Schumann wordt verklaard met het – teruggetrokken– buitenmuzikale programma dat hieraan ten grondslag ligt, de delen hadden als oorspronkelijke titels: ‘Ruine, Siegesbogen und Sternbild’ en ‘Dichtungen’. De overeenkomsten zijn: buitenmuzikale associaties en een hoogromantisch idioom. Ook hier komt Paul Lewis tot een naar de geest en de letter bevredigende vertolking zonder mijn grootste favorieten in elk van deze stukken van de troon te stoten: Pletnev in Moesorgski en Pollini in Schumann.
Hans Quant

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen