NIELSEN

Recensie NIELSEN – The Mother, Op. 41 (A Play in a Prologue and Seven Scenes)

NIELSEN
The Mother, Op. 41 (A Play in a Prologue and Seven Scenes)
Adam Riis (tenor), Palle Knudsen (bariton), Danish National Vocal ensemble, Philharmonic Choir, Odense Symphony Orchestra o.l.v Andreas Delfs
Dacapo 6.220648 • SACD-71’
Waardering: 10

Carl Nielsens toneelmuziek voor dit gelegenheidswerk waarmee de vereniging van Jutland en Denemarken in 1929 werd gevierd is een volslagen verrassing. Van de fanfare aan het begin via allerhande prachtige natuurschilderingen doemt een compositie op die de romantische Deense ziel wellicht veel treffender vat dan Nielsens symfonieën. Om te beginnen zit deze afwisselende toneelmuziek veel minder hoog in de boom. Zelfs van de fanfares en dansen weet Nielsen echt iets te maken en het is de verdienste van dirigent Andreas Delfs dat dat er ook uitkomt. Op zijn best kun je zeggen dat hij de romantiek soms wel erg opschuurt, zoals in de prelude van scène 4. De partituur verscheen pas in druk in 2007 en behoorde zelfs in Denemarken gek genoeg tot Nielsens minst bekende werk, al waren hoogtepunten eruit wel al lokale hits, zoals ‘De mist rijst op’. Je zou dat stuk de Deense pendant voor ‘Morgenstemming’ uit Peer Gynt kunnen noemen. Ook verderop ademt het werk Peer Gynt, maar dan zoals het Nielsen dat zou hebben gecomponeerd. Zonder sopraan, met in essentie alleen een bard (tenor) en een dwaas (bariton). Tenor Adam Riis en bariton Palle Kudsen grijpen hier hun kans om zich in een waarschijnlijk legendarisch rijtje Nielsen-vertolkers te voegen. Dit is van zo’n bijzondere schittering, dat ik het vannacht nog eens een derde keer ga beluisteren. Binnen Nielsens oeuvre is dit met afstand mijn favoriete werk. In 2020 nog eens overrompeld door een cd, het bestaat!
René Seghers

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen