REBAY

Recensie REBAY – Sonate voor viool en gitaar in e – in c – Sonate voor altviool en gitaar in d

REBAY
Sonate voor viool en gitaar in e – in c – Sonate voor altviool en gitaar in d
José M. Alvarez Losada (viool), Joaquín Riquelme (altviool), Pedro Mateo González (gitaar)
Eudora EUD-SACD-1501 • DDD-66’
Waardering: 8

‘De belangrijkste gebeurtenis in de historie van de gitaarmuziek’ zo is de herontdekking van het werk van Ferdinand Rebay al genoemd. Nu is dat wat overdreven, maar feit is dat er een schat aan onontgonnen muziek ligt te wachten met de gitaar in een hoofd- of bijrol. Rebay (1880-1953) schreef zo’n vierhonderd werken waarin de gitaar een rol speelt. En dat terwijl deze Oostenrijkse tijdgenoot van Schönberg het instrument zelf niet bespeelde. Zijn muze was zijn nicht Gerta Hammerschmid (1906-1985), een meer dan uitstekende gitariste. Inmiddels is het een en ander van hem op cd verschenen, maar zijn twee vioolsonates en de altvioolsonate die deze cd vullen beleven hun cd-première. En verklaren ook waarom Rebay na de Tweede Wereldoorlog van het toneel verdween. Anders dan Schönberg is hij allesbehalve een vernieuwer. Zijn muziek is diep geworteld in de Duits-Oostenrijkse romantische traditie en ook in de jaren veertig van de twintigste eeuw nog lyrisch tonaal. Dit is overigens geen waardeoordeel want de muziek is meer dan uitstekend en in die zin zeker een verrijking van het gitaarrepertoire. Vooral de Altvioolsonate klinkt als een klein meesterwerk door zijn hechte constructie en de passie waarmee de musici van dienst het werk ten gehore brengen.
Paul Janssen

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen