J.S. BACH - The Motets

Recensie J.S. BACH – The Motets

J.S. BACH
The Motets
Norwegian Soloists’ Choir, Ensemble Allegria o.l.v. Grete Pedersen
BIS Records BIS-2251 • SACD-68’
Waardering: 10

Eigenlijk waren Johann Sebastian Bachs tijdgenoten zo’n beetje op het motet uitgekeken. Aangezien deze koorvorm in de dertiende eeuw ontstond en zijn bloeitijd kende van de vijftiende tot zeventiende eeuw, gold het als een ouderwetse discipline. Maar Bach hechtte aan oudere polyfone vormen, zoals ook aan de fuga, en maakte er onsterfelijke muziek mee. Hoeveel motetten hij precies componeerde is onduidelijk, evenals de wijze van uitvoering. Aanvankelijk veronderstelde men dat ze a cappella werden gezongen. Tegenwoordig gaan we ervan uit dat Bach ze afwisselend a cappella en met instrumenten uitvoerde. Op dit album van het Norwegian Soloists’ Choir – het Noorse equivalent van het Nederlands Kamerkoor, zeg maar − heeft artistiek leider Grete Pedersen beide opties verwerkt: nu eens a cappella, dan weer een summiere ondersteuning van basso continuo met orgel. En wat kunnen die Noren zingen! O, de subtiel wegsterven- de stembuiginkjes bij ‘Komm Jesu, komm’, als een smekend prevelen van iemand die het leven uit zich voelt wegvloeien. En ach, de stralende koorklank en dansante melismen in ‘Der Geist hilft unsere Schwachheit auf’. Ontroerend middelpunt is ‘Jesu, meine Freude’. Geen felle dramatiek zoals je die soms bij wat schrille jongensstem- men hoort (en die stellig ook iets heeft), maar juist een elegante en toch intense voordracht. Nergens vertoont het dynamisch reliëf scherpe pieken. Wel vormen de diverse timbres van afzonderlijke zangers een rijkgeschakeerd landschap. Een fijne aanvulling op de collectie van elke Bachliefhebber.
Margaretha Coornstra

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

CD kopen? Bestel hem hier.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen